Dit project, Aanpak Ring Zuid was nodig om de bereikbaarheid, de leefbaarheid en de veiligheid van de stad en de regio te verbeteren. Tussen 2016 en 2025 werkte wUrck architectuur stedenbouw en landschap & Syb van Breda & Co samen met de Combinatie Herepoort – een consortium van Max Bögl Nederland BV, Züblin Nederland BV, Oosterhof Holman Infra BV, Koninklijke Sjouke Dijkstra BV en Roelofs Wegenbouw BV – aan het ontwerp en de inpassing van de zuidelijke ringweg in Groningen.
Nadat het consortium de tender won, stelden de partijen samen met het team Vormgeving & Inpassing van het projectbureau Aanpak Ring Zuid een integraal Masterplan Vormgeving & Inpassing op dat gericht is op ruimtelijke kwaliteit in de breedst mogelijke betekenis van het woord. Dit Masterplan vormde de basis voor de verdere uitvoering van het enorme project.
Alle elementen van de stedelijke snelweg, die de Zuidelijke Ringweg is geworden, zijn gericht op het verlagen van de snelheid naar 80 km/u en het verhogen van de leefbaarheid rondom het project.
Bij het ontwerp was de snelweg als parkway leidend. Geen standaard vangrails en geluidsschermen, maar bomen, rozen en groene geluidsschermen die het wegprofiel optisch versmallen. Het Julianaplein is van een kruispunt met stoplichten getransformeerd naar een van de groenste en meest compacte, ongelijkvloerse knooppunten van Nederland.
Op 12 plekken langs het tracé zijn de civieltechnische kunstwerken getransformeerd tot architectonische bouwwerken met een rijke detaillering in de traditie van de Groninger baksteenarchitectuur. In het interieur verwijzen in beton geëtste foto’s en kaarten naar de lokale geschiedenis van de omliggende buurten.
Het deel van het project dat de grootste impact heeft op de bestaande stad, sinds de bouw van de oude ringweg in de jaren ’60, is de ruim 1 kilometer lange verdiepte ligging tussen de Hereweg en het Oude Winschoterdiep. Met de aanleg van het Zuiderplatsoen repareerden de partijen de brute doorsnijding van het stadsdeel; het meer dan 250 jaar oude Sterrebos is weer heel. De aanleg van auto infrastructuur is zo een culturele daad.
In het gelaagde ontwerp voor het Zuiderplantsoen zijn verschillende verwijzingen terug te vinden naar de geschiedenis van dit stadsdeel. De zwerfkeien die hier diep onder de grond tijdens de werkzaamheden zijn gevonden, verbeelden nu op maaiveld de geschiedenis van de Hondsrug die teruggaat tot de ijstijd. De contouren en assen van het oude Sterrebos uit de 17e eeuw zijn subtiel vertaald in met sterrebostegels gemarkeerde paden en zichtassen in het nieuwe park, met als verbijzondering het kijkgat in de as op de Martinitoren. De vormentaal van de Engelse landschapsstijl en de hand van Zocher zijn terug te vinden in de gebogen lijnen in het park. De tijdslaag van de oude ringweg wordt met de kunstwerken van Studio LA (Geheugenbalkon en Geheugenpaviljoen) zichtbaar gemaakt.
De nieuwe Esperantotunnel zorgt voor een soepele verbinding en continuïteit van het park aan weerszijden van het spoor. De voormalige barrière die het spoor opwierp, is hiermee opgelost. Samen met de Papiermolenfietstunnels zorgt de Esperantotunnel ervoor dat het park autovrij ontsloten wordt tot aan het Oude Winschoterdiep. Deze oeroude waterweg is behouden gebleven en daarmee is een belangrijk stuk Groningse historie zichtbaar gebleven. Het buurtpark tussen de Oosterpoort en De Linie zorgt voor nieuwe groene openbare ruimte in deze dichtbebouwde buurt.
In samenwerking met Steenindustrie Strating is gewerkt aan een unieke toepassing van authentieke Groninger bakstenen. De stedelijke kunstwerken en toeritten van de verdiepte ligging vormen een eerbetoon aan de rijke baksteentraditie van Groningen door te werken met een mix van lokaal geproduceerde baksteensorteringen in de karakteristieke Groninger rode kleur.
Door de bakstenen in een verticaal patroon met reliëf te verwerken, zijn – ondanks noodzakelijke dilataties en prefabricage van elementen – kunstwerken met continue metselwerkvlakken gerealiseerd. De randen van de kunstwerken zijn afgewerkt met een projectspecifieke betonnen deksteen waarin op subtiele wijze het logo van Combinatie Herepoort is verwerkt. De stedelijke kunstwerken zijn als poorten van de verschillende stadswijken vormgegeven