De bruggen verbinden woongebieden, water en parken, en dragen bij aan de identiteit van Meerstad als toekomstbestendige, klimaatadaptieve wijk. Met duurzame materialen, innovatieve techniek en sterke vormtaal zijn het niet alleen verbindingen in fysieke zin, maar ook iconen binnen het landschap. Bijzonder is het ontwerp van de leuningen: deze zijn dynamisch vormgegeven, waardoor lopende en fietsende gebruikers een gevoel van beweging en ritme ervaren.
Deze serie vaste hout-betonbruggen, ontworpen door LAOS landscape urbanism in samenwerking met InvraPlus, Boorsma en Ingenieursburo Miebach, toont hoe infrastructuur kan bijdragen aan een hoogwaardige en samenhangende openbare ruimte. Ze maken de wijk niet alleen bereikbaar, maar ook betekenisvol.
Meerstad is ontwikkeld als een uitbreiding van de stad Groningen, met als ambitie ruimte bieden aan zo’n 10.000 woningen, balancerend tussen stedelijke voorzieningen en een rijk waterrijk groenlandschap. De nieuwe bruggen vormen wezenlijke schakels binnen deze context. Historisch gezien was het gebied vooral agrarisch en waterbeheer-gedomineerd: de Borgsloot en Tersluis zijn oude waterlopen die ooit landbouwgrond hebben ontsloten.
De bruggen in Meerstad verbinden stadscomfort met natuurlijke beleving. De fietsbrug over de Borgsloot sluit aan op de snelle route naar Groningen, terwijl de autobrug bij Tersluis het wooneiland verbindt met het vasteland in een mix van esthetiek en functionaliteit.
Opvallend zijn de leuningen, die een vloeiend, golfachtig ritme vertonen. Verwijzend naar het omliggende water. Het ontwerp bestaat uit meerdere spijlprofielen die samen een uniek patroon vormen per brug. De bovenligger is gemaakt van duurzaam hout, schuin aflopend zodat gebruikers worden uitgenodigd om even een stop te maken en te genieten van het omringende landschap. De bruggen zijn van een hout-beton composietconstructie. Dit betekent dat gelamineerde houten liggers worden gecombineerd met een licht betonnen dek. Deze combinatie heeft een bijzonder lage CO2-footprint, dankzij duurzame houtkeuze en minder betongebruik. In samenwerking met Ingenieursburo Miebach en constructeur Boorsma is het esthetisch ontwerp van LAOS gezamenlijk technisch uitgewerkt.
De bruggen dienen als verbindende infrastructuur, maar zijn ook onderdeel van de beleefbare openbare ruimte. Door het herhalen van een duidelijke ontwerptaal in landhoofden, leuningen en brugdragers, ontstaat visuele samenhang. Iedere brug is uniek, passend bij locatie en gebruikersprofiel, maar herkenbaar als onderdeel van Meerstad. Het geheel vormt zo een ‘bruggenfamilie’ die aantrekkingskracht heeft voor bewoners en bezoekers.
Meerstad ligt in een rivierenlandschap, gevoelig voor waterbeheer, drainage en klimaatrisico’s. De bruggen zijn ontworpen met aandacht voor deze opgaven. De kade langs de Borgsloot voldeed niet aan de huidige veiligheidsnormen en moest worden versterkt. Hierbij is de brug direct betrokken als onderdeel van de waterkering en recreatiezone. Voor toekomstige bevaarbaarheid wordt een beweegbare sluisbrug bij De Zeilen voorbereid.
De hout-beton-composietconstructies scoren goed op CO₂-reductie. Er is uitgerekend dat deze constructies een optimale verhouding hebben tussen footprint en levensduur. Acetylatie van hout verhoogt duurzaamheid en weerbestendig vermogen, waardoor levensduurverlenging en minder onderhoud mogelijk zijn.
De bruggen in Meerstad versterken de regionale mobiliteit en duurzaamheid: de fietsbrug sluit aan op woon-werkroutes richting Groningen, terwijl de autobrug bij Tersluis zorgt voor veilige ontsluiting en ontwikkeling van voorzieningen. Daarnaast versterken de bruggen de gebiedsidentiteit en aantrekkingskracht van Meerstad als groene stadsuitbreiding. In samenhang met het omliggende Park Meerstad vormen ze een esthetisch en functioneel geheel dat het landschap zichtbaar verrijkt.
Het ontwerp van de bruggen is inclusief en uitnodigend, met toegankelijke routes voor alle gebruikers en leuningen die uitnodigen tot verblijf en beleving van het landschap. Tot slot dragen de bruggen bij aan educatie en bewustwording op het gebied van duurzaamheid. De keuze voor circulaire materialen, innovatief beton en transparante communicatie over het ontwerp- en bouwproces maken het project tot een voorbeeld van toekomstgericht en verantwoord infrastructuurontwerp.